Skip to main content

XINHUA INTERVIEW MET POETIN: DE VOLLEDIGE TEKST (deel 2)

16 mei 2024 (interview van 15 mei) deel 2
Vraag:
Dit jaar nam Rusland het voorzitterschap van de BRICS op zich, en dit jaar is ook het eerste jaar van ‘grote BRICS-samenwerking’. Vertel ons alstublieft over de Russische prioriteiten en het actieplan als voorzitter van de BRICS.
Wat moet er worden gedaan om de harmonieuze integratie van nieuwe leden in het BRICS-samenwerkingsmechanisme te vergemakkelijken? Hoe ziet u de rol van het BRICS-mechanisme op het wereldtoneel? Wat kan er gedaan worden om de “verbeterde BRICS-samenwerking” nog vruchtbaarder te maken?
Antwoord:
Het Russische BRICS-voorzitterschap heeft een gestaag momentum gekregen. Er wordt op alle drie de belangrijkste gebieden van samenwerking op grote schaal gewerkt: politiek en veiligheid, economie en financiën, cultuur en contacten tussen mensen.
Een van de belangrijkste doelstellingen van het Russische voorzitterschap is ongetwijfeld de soepele integratie van de nieuwe BRICS-leden. Wij helpen hen actief om zich aan te sluiten bij het bestaande netwerk van samenwerkingsmechanismen.
Als verdere prioriteit streven wij ernaar het gecoördineerde werk voort te zetten om de zichtbaarheid van de vereniging in de wereldaangelegenheden te vergroten en haar capaciteit op te bouwen om een ​​meer democratische, stabiele en rechtvaardige architectuur van de internationale betrekkingen te bevorderen.
Ik zou vooral willen benadrukken dat samenwerking binnen het BRICS-raamwerk gebaseerd is op de principes van wederzijds respect, gelijkheid, openheid en consensus.
Dit is de reden waarom onze vereniging zo aantrekkelijk is voor de landen in het Zuiden en Oosten van de wereld, die de BRICS zien als een platform waar hun stem zeker zal worden gehoord en waarmee rekening zal worden gehouden.
Russische departementen, zakenleven en publieke kringen hebben een uitgebreide agenda voor het voorzitterschap opgesteld. Dit omvat een breed scala aan gebieden met verbeterde interactie, waaronder financiën, landbouw, energie, intellectuele eigendom, gezondheidszorg, onderwijs en ruimteverkenning. Bovendien worden niche- en kennisintensieve onderwerpen zoals nanotechnologie, nucleaire geneeskunde en biotechnologie besproken door experts op hun respectieve vakgebieden.
We hebben veel gespecialiseerde evenementen georganiseerd: in totaal voorziet het voorzitterschapsplan in meer dan 200 evenementen. Naast deskundigen- en ministeriële bijeenkomsten omvatten deze ook tal van culturele evenementen en jongerenevenementen. In juni zal Kazan gastheer zijn van de BRICS Sports Games, en in oktober zal de stad gastheer zijn van de BRICS-top.
Vraag:
Multilaterale mechanismen zoals de BRICS en de Shanghai Cooperation Organization werken momenteel aan het verenigen van de landen van het Mondiale Zuiden in de geest van gelijkheid, openheid, transparantie en inclusiviteit en dragen bij aan de hervorming van het mondiale bestuurssysteem.
De Chinese president Xi Jinping heeft herhaaldelijk benadrukt dat hij ernaar uitkijkt om met Rusland samen te werken om de strategische samenwerking in multilateraal formaat te versterken en de principes van echt multilateralisme te verwezenlijken.
Hoe beoordeelt u de samenwerking tussen China en Rusland binnen de BRICS, SCO en andere multilaterale mechanismen?
Wat is volgens u de rol van de interactie tussen de twee landen in de internationale arena bij het bevorderen van een gemeenschap met een gemeenschappelijke bestemming voor de mensheid?
Antwoord:
De aarde is de bakermat van de mensheid, ons gemeenschappelijk huis, en we zijn allemaal gelijk als haar bewoners. Ik ben ervan overtuigd dat deze visie door de meerderheid van de mensen op deze planeet wordt gedeeld.
Landen die deel uitmaken van de zogenaamde ‘gouden miljard’ lijken daar echter niet zo over te denken.
De westerse elites, geleid door de Verenigde Staten, weigeren de culturele en beschavingsdiversiteit te respecteren en verwerpen eeuwenoude traditionele waarden.
In een poging hun mondiale dominantie te behouden, hebben zij zich het recht toegeëigend om andere landen te vertellen met wie zij wel of niet vrienden kunnen zijn en samenwerken, en hen het recht ontzegd om hun eigen ontwikkelingsmodellen te kiezen.
Ze negeren de soevereine belangen van andere landen. Zij streven er, net als vroeger, naar om hun welzijn te verzekeren ten koste van andere staten en nemen daartoe hun toevlucht tot neokoloniale methoden.
Natuurlijk zijn noch Rusland, noch zijn partners blij met deze stand van zaken. We hebben actief bijgedragen aan de oprichting van multilaterale associaties en mechanismen, onafhankelijk van het Westen en succesvol opererend. In hun werk bouwen zij voort op de principes van gelijkheid, eerlijkheid, transparantie, respect en aandacht voor elkaars belangen.
Levendige voorbeelden van een dergelijke wederzijds voordelige samenwerking zijn onder meer de Shanghai Cooperation Organization en de BRICS, die zichzelf stevig hebben gevestigd als belangrijke pijlers van de opkomende multipolaire wereldorde.
Het zijn gezaghebbende en dynamische internationale platforms geworden, waarvan de deelnemers constructieve interactie opbouwen op het gebied van politiek, veiligheid, economie en cultuur, evenals interactie tussen mensen. Vandaar de groeiende belangstelling van andere staten voor het werk van deze verenigingen en de groei van het aantal deelnemers.
Onze landen hebben vergelijkbare of samenvallende standpunten over belangrijke kwesties op de internationale agenda. Wij staan ​​voor het primaat van het internationaal recht, gelijke, ondeelbare, alomvattende en duurzame veiligheid op zowel mondiaal als regionaal niveau, met de centrale coördinerende rol van de VN.
Wij verwerpen ook de pogingen van het Westen om een ​​orde op te leggen die gebaseerd is op leugens en hypocrisie, op een aantal mythische regels waarvan niemand weet wiens creatie ze zijn.
Vraag:
Vanaf het allereerste begin van de Oekraïense crisis heeft China zich actief ingespannen om een ​​politieke oplossing te vinden.
Tijdens een ontmoeting met de Duitse bondskanselier Olaf Scholz op 16 april schetste de Chinese president Xi Jinping vier principes voor een vreedzame oplossing van de crisis in Oekraïne.
Op 24 februari 2023 publiceerde China een standpuntnota over een politieke oplossing voor de Oekraïense crisis. Hoe beoordeelt u het standpunt en de inspanningen van China op dit gebied?
Antwoord:
Wij waarderen de Chinese aanpak bij het oplossen van de crisis in Oekraïne zeer. Peking is zich terdege bewust van de grondoorzaken en de mondiale geopolitieke betekenis ervan, zoals weerspiegeld in zijn twaalfpuntenplan getiteld “China’s standpunt over de politieke oplossing van de crisis in Oekraïne”, gepubliceerd in februari 2023.
De ideeën en voorstellen in het document tonen de oprechte wens van onze Chinese vrienden om de situatie te helpen stabiliseren.
Wat betreft de aanvullende vier principes voor conflictoplossing die onlangs door president Xi Jinping zijn aangekondigd, deze passen organisch in het bovengenoemde plan.
Peking stelt praktische en constructieve stappen voor om vrede te bereiken door af te zien van het nastreven van gevestigde belangen en de voortdurende escalatie van spanningen, terwijl de negatieve impact van het conflict op de wereldeconomie en de stabiliteit van mondiale waardeketens tot een minimum wordt beperkt.
De kern van deze stappen is het idee dat we de ‘Koude Oorlog-mentaliteit’ moeten opgeven en ondeelbare veiligheid en respect voor het internationaal recht en het VN-Handvest in hun totaliteit en onderlinge samenhang moeten garanderen. Op deze manier zouden ze de basis kunnen leggen voor een politiek en diplomatiek proces dat rekening houdt met de Russische veiligheidsbelangen en bijdraagt ​​aan het bereiken van duurzame vrede op de lange termijn.
Helaas steunen noch Oekraïne, noch zijn westerse beschermheren deze initiatieven.
Ze zijn niet bereid een gelijkwaardige, eerlijke en open dialoog te voeren, gebaseerd op wederzijds respect en overweging van elkaars belangen.
Ze aarzelen om de onderliggende oorzaken te bespreken, de oorsprong zelf van de mondiale crisis, die zich onder meer manifesteerde in de dramatische situatie rond Oekraïne. Waarom? Omdat de huidige mondiale omwentelingen juist werden uitgelokt door hun beleid van voorgaande jaren en decennia.
In plaats daarvan werken de westerse elites er hard aan om Rusland te ‘straffen’, te isoleren en te verzwakken, door de autoriteiten van Kiev te voorzien van geld en wapens.
Ze hebben bijna 16.000 eenzijdige illegale sancties tegen ons land opgelegd. Ze dreigen ons land uiteen te doen vallen.
Ze proberen zich op illegale wijze onze buitenlandse bezittingen toe te eigenen. Ze knijpen een oogje dicht voor de heropleving van het nazisme en de door Oekraïne gesponsorde terroristische aanslagen op ons grondgebied.
Wij zetten ons in voor een alomvattende, duurzame en rechtvaardige oplossing van dit conflict met vreedzame middelen. Wij staan ​​open voor een dialoog over Oekraïne, maar bij dergelijke onderhandelingen moet rekening worden gehouden met de belangen van alle landen die bij het conflict betrokken zijn, inclusief de onze.
Ze zouden ook een inhoudelijke discussie moeten omvatten over mondiale stabiliteit en veiligheidsgaranties voor de Russische tegenstanders en uiteraard voor Rusland zelf. Uiteraard moeten dit betrouwbare garanties zijn.
Dit is het grootste probleem, omdat we te maken hebben met staten waarvan de heersende kringen proberen de wereldorde, gebaseerd op het internationaal recht, te vervangen door de ‘op regels gebaseerde orde’ waar ze voortdurend over praten, maar die niemand ooit heeft gezien en waar niemand het mee eens was, en die blijkbaar de neiging hebben te veranderen afhankelijk van de huidige politieke situatie en de belangen van degenen die deze regels uitvinden.
Rusland is klaar voor onderhandelingen; Bovendien hebben we dergelijke onderhandelingen gevoerd.
Op 15 april 2022 hebben we in Istanboel samen met de Oekraïense delegatie een ontwerp-vredesakkoord opgesteld, waarin rekening werd gehouden met de eisen van Oekraïense zijde, onder meer met betrekking tot toekomstige veiligheidsgaranties voor Oekraïne.
Bovendien parafeerde het hoofd van de Oekraïense delegatie de belangrijkste bepalingen van het ontwerpdocument.
Onze westerse partners probeerden ons ervan te overtuigen dat het noodzakelijk was om voorwaarden te scheppen voor het finaliseren en ondertekenen van de overeenkomst. Het voornaamste probleem was de terugtrekking van Russische troepen uit Kiev, de hoofdstad van Oekraïne. Dat is wat wij deden.
Maar in plaats van een vredesakkoord te ondertekenen, kondigde de Oekraïense kant plotseling de beëindiging van de onderhandelingen aan. Oekraïense functionarissen zeiden later dat ze dit gedeeltelijk deden omdat hun westerse bondgenoten hen aanbeveelden door te gaan met vechten en een gezamenlijke inspanning te leveren om een ​​strategische nederlaag van Rusland te bewerkstelligen.
Wij hebben nooit geweigerd te onderhandelen.
Vraag:
In uw toespraak tot de Federale Vergadering van de Russische Federatie op 29 februari 2024 heeft u de Russische ontwikkelingsdoelstellingen voor de komende zes jaar en de daarmee samenhangende maatregelen toegelicht.
Op 20 maart riep u tijdens een bijeenkomst met uw verkiezingsteam op tot de opbouw van een nieuw Rusland om uw land nog sterker, aantrekkelijker en effectiever te maken. Wat zijn uw plannen voor natieopbouw voor deze nieuwe termijn? Hoe verwacht je je doelen te bereiken?
Antwoord:
De toespraak stelt objectieve en belangrijke doelen voor de ontwikkeling van alle regio’s van het land, de economie en de sociale sfeer; ze omvatten het oplossen van demografische problemen, het verhogen van het geboortecijfer, het ondersteunen van gezinnen met kinderen en het bestrijden van armoede en ongelijkheid. Wij onderkennen de omvang van deze problemen en kunnen oplossingen bieden. Om dit te doen zullen we vertrouwen op de geconsolideerde wil van ons volk, de noodzakelijke middelen en capaciteiten, en een rijke ervaring in de interactie tussen de staat, het bedrijfsleven en het maatschappelijk middenveld.
Bovendien is er de afgelopen jaren enorm veel werk verzet om een ​​effectief economisch managementsysteem te creëren. De overheid en relevante departementen maken gebruik van grote datasets, geavanceerde digitale platforms en computernetwerken die alle sectoren van de nationale economie in het hele land bestrijken.
We zullen dit werk voortzetten en ernaar streven de efficiëntie van de langetermijnplanning, de programma-implementatie en nationale projecten te verbeteren.
Tegenwoordig behoort Rusland tot de top vijf van landen ter wereld wat betreft koopkrachtpariteit. We mikken nu op de vier grootste economieën ter wereld. Onze prioriteiten zijn taken als het waarborgen van kwaliteit en effectieve ontwikkeling op alle gebieden, evenals het verbeteren van het welzijn van onze burgers.
Het is onmogelijk kwalitatieve economische veranderingen te bewerkstelligen zonder duurzame loongroei.
Om dit te bereiken zijn we van plan de arbeidsproductiviteit te verhogen door de wijdverspreide introductie van wetenschappelijke prestaties, nieuwe technologieën en innovaties, automatisering en robotisering, en het creëren van moderne banen.
Tegelijkertijd zullen we competente, vooruitstrevende specialisten opleiden die nieuwe projecten zullen implementeren en in de industrie en de sociale sfeer zullen werken.
Onze prioriteiten omvatten uiteraard het opleiden van nieuwe talenten voor de staats- en gemeentelijke overheid. We hebben een scala aan relevante programma’s, wedstrijden en projecten.
We hebben ook op federaal en regionaal niveau ruime mogelijkheden geboden om getalenteerde mensen die van hun thuisland houden, te helpen hun potentieel te ontsluiten. Dit zijn mensen die bereid zijn verantwoordelijkheid te nemen, Rusland eerlijk en toegewijd te dienen, en vooral, die dit in de praktijk hebben bewezen, zowel door hun werk te doen als door de moeilijkste ontberingen te doorstaan ​​bij de verdediging van ons vaderland en ons volk.
Ik heb er vertrouwen in dat we al onze strategische plannen zullen uitvoeren. We zijn klaar om samen te werken met onze partners over de hele wereld, inclusief China, onze goede buur en vertrouwde vriend.
(Webredacteur: Zhang Kaiwei, Liang Jun)