
Beate Klarsfeld Foundation FFDJF: Militants de la memoire
DEN BOSCH, 25 juni 2019 – Twee internationale organisaties geven hun steun aan het protest tegen een geplande nazi-expositie een museum in Den Bosch.
Deze steun komt van de succesvolle Frans-Joodse nazi-jagers Serge en Beate Klarsfeld uit Parijs en van de Fédération Internationale des Résistants (FIR), de internationale koepel van 26 voormalige verzetsbewegingen tegen de nazi’s.
De AFVN-Bond van Antifascisten leidt het protest met intussen tien organisaties. Zij eisen dat de expositie wordt afgeblazen. Hun actie ‘Stop nazi-expo Den Bosch‘ start vanavond tijdens een openbaar debat met organisator en museumdirecteur De Rijk in de bibliotheek in Den Bosch.
Een week terug ontdekte de AFVN-BvA dat het museum de overbuur is van de oude Bossche synagoge, gescheiden door een straatje van 6 m. Dit heeft De Rijk in zijn publiciteit nergens vermeld. De ingang van het museum kijkt uit op drie bronzen plaquettes met de namen van de vermoorde Bossche Joden.
AFVN-woordvoerder Arthur Graaff, wiens een vader drie jaar in nazi-gevangenissen doorbracht en wiens oom in Dachau werd vermoord, stelt dat De Rijk simpelweg een provocatief onderwerp koos ‘om zijn museum en zichzelf te promoten, over de ruggen van de miljoenen slachtoffers en hun nabestaanden. Hij zei een live radiodebat met mij op de VARA op het laatste moment af. Hij toont geen begrip voor de pijn van nabestaanden.’
De critici menen dat er het museum bewondering voor nazispullen zal uiten zoals dat in musea gebruikelijk is. Directeur De Rijk heeft dat in een interview ook al toegegeven. De critici verwerpen dat. Ook verwijten zij De Rijk dat hij te weinig begrip toont voor de gevoeligheden van nabestaanden van verzetsmensen of voor Joodse nabestaanden. De Rijk in 2013 in de NRC over Auschwitz dat hij het een ‘efficiënt ontwerp’ vond.
Graaff: ‘Hij heeft verder nergens duidelijk gemaakt welke noodzaak – behalve zijn eigen ambitie – er is voor deze expositie. Deze expositie draagt ook nog bij aan de huidige verrechtsing en ‘normaliseert’ bovendien nazispullen en -symbolen, terwijl die nóóit normaal mogen worden. Het zijn de eeuwige tekens van haat en terreur, maar vooral van de holocaust. We zullen alles, maar dan ook álles in ons vermogen doen om deze expositie te stoppen.’
